Vår rekryteringsprocess

Beskrivning av Parageras rekryteringsprocess

Paragera utser en konsult som ansvarar för all kontakt med kunden under hela rekryteringsprocessen. Samtliga uppdrag genomförs i nära samarbete med kunden och följer i regel nedanstående process – men vi anpassar naturligtvis upplägget utifrån era behov och önskemål.

Steg 1: Kravprofil
Vid ett inledande möte identifierar vi tillsammans kravprofil, uppdragsspecifikation och tidsplan. Rekryteringsuppdraget formaliseras genom ett rekryteringsavtal.

Steg 2: Annonsering & Executive search
Kandidatsökning sker genom både traditionell annonsering i digitala kanaler och aktiv search. Vi använder LinkedIn Recruiter, vårt egna kandidatnätverk och vårt etablerade nätverk i regionen för att nå relevanta kandidater.

Steg 3: Intervju
Parageras ansvariga konsult genomför kortare inledande intervjuer med utvalda kandidater, fysiskt i våra lokaler eller digitalt via Teams.

Steg 4: Tester & återkoppling
Utvalda kandidater genomför personlighetstest och eventuellt logiktest via våra testverktyg, JobMatch eller Psykometrika. Testresultaten återkopplas av certifierad Paragerakonsult i en dialog med kandidaten, där vi gemensamt skapar förståelse för kandidatens styrkor, utvecklingsområden och arbetsstil.

Steg 5: Djupintervju
Kandidater som går vidare efter teståterkopplingen bjuds in till en djupintervju, där vi fördjupar vår förståelse för deras kompetens, drivkrafter och beteenden i relation till rollen.

Steg 6: Kandidatpresentation
Paragera presenterar lämpliga kandidater skriftligt och muntligt till kunden, antingen löpande eller vid ett uppsamlat tillfälle beroende på överenskommelse. Tillsammans med kunden beslutar vi vilka kandidater som går vidare.

Steg 7: Kundintervju
Kunden träffar de kandidater som bedöms ha bäst matchning mot kravprofilen. Intervjuerna utgör ett viktigt underlag för det slutliga urvalet. Intervjuerna kan hållas i kundens lokaler eller hos oss, med eller utan konsultens medverkan.

Steg 8: Referenstagning
genomför referenstagning på minst två av kandidaten angivna referenser, varav minst en i, för kandidaten, överordnad ställning. Vid önskemål om bakgrundskontroll återkopplas resultatet muntligt eller skriftligt.

Steg 9: Anställning                              
Kunden lämnar anställningserbjudande och hanterar löne- och anställningsvillkor. Ett anställningsavtal tecknas där även tillträdesdag fastställs.

Steg 10: Uppföljning
Efter avslutad rekrytering följer Paragera upp med både kund och kandidat – efter fyra veckor och igen efter tre månader – för att säkerställa en lyckad rekrytering.

Läs mer om hur vi arbetar med rekrytering.

Kontaktuppgifter:
Annelie Haevaker
013-470 40 51
annelie.haevaker@paragera.se